Jelenlegi hely
KIP, avagy új módszerek a tanítás mindennapjaiban
Intézményünk a Komplex Instrukciós Programon keresztül egy teljesen új pedagógiai látásmódot sajátított el, amely a korábbi tanítási stratégiákat (például kooperatív technikák) nemcsak összegzi, hanem teljesen új szemlélettel ruházza fel. Pedagógusaink három napos továbbképzés keretében ismerték meg az új módszer alapjait olyan pedagógusok tolmácsolásában, akik már hosszú évek óta sikeresen alkalmazzák az úgynevezett KIP-módszert.
A csoportmunkát, mint tanulásszervezési módszert iskolánk már régóta alkalmazza, de ennek előnyei mellett a gyakorlatban megmutatkoztak a nehézségei is. Munkánk során mi is azt tapasztaltuk, hogy a csoportok hatékony működését nagyban korlátozza az egyes tanulók egyéni attitűdje, képességei, ezért sokan háttérbe szorultak, míg mások folyamatosan a vezető szerepet töltöttek be. A csoportmunkák hátrányait igyekszik a KIP-módszer kiküszöbölni azáltal, hogy a csoportokban kiosztott egyéni szerepek folyamatosan cserélődnek, másrészt a közös feladatra egyéni feladatok épülnek, amelyet csak akkor tudnak megoldani a tanulók, ha tevékenyen részt vettek a csoportmunkában. Ez az óraszervezés természetesen a pedagógus részéről komoly előkészületeket igényel, leginkább rendszerező órákon érdemes használni, de bizonyos tananyagrészeknél érdekessé teheti az új anyag feldolgozását is.
A KIP-módszer másik alapelve, hogy a csoportmunka „nyitott végű”feladatokon alapuljon, tehát ne konkrét, sematikus megoldási struktúrákat sugalljon, hanem olyan kreatív, többféle megoldási stratégiákat, amelyek megoldásához többféle képességre, kreatív ötletekre van szükség.
A módszer alkalmazásának kezdő lépéseként felmértük az osztályok szociometriai hálózatát, amely megmutatja az gyerekek kapcsolati struktúráját, majd erre épülve állítjuk össze a tanulócsoportokat. A speciális órákat májustól alkalmazzák pedagógusaink, de a bevezető szakaszban igyekszünk betartani a fokozatosság elvét.
Magát a módszert a helyőkeresztúri általános iskola dolgozta ki, ahol a szociális hátrányok és tanulási nehézségek leküzdésére szerettek volna találni egy új módszert, amely gyakorlati ismeretszerzésre helyezi a hangsúlyt, miközben a tanóra és a tanulás élményszerűvé válik. Azóta már több iskola is eredményesen használja ezt a technikát. A program keretében egy ismert hazai telefonszolgáltató alapítványának támogatásával intézményünk 90 tablet-et kapott, amelynek használatával a csoportmunka feladatait még változatosabbá tehetjük.